2010-01-23 Puig de Galatzó per Estellencs

clip_image002

Avui fem una excursió quasi de pinyol vermell, degut al fort desnivell, que hi ha des de, aproximadament els 300 metres del poble, fins els 1027 m. del capcurucull del puig.

Com sempre ens hi posem prest , a les 8,30 h, per arribar amb el mínim de cotxes al lloc de partida: les rentadores d’Estellencs. Una hora i un poc més ens posem en marxa just al costat del Torrent de l’Aigua, damunt una canaleta amb un trespol ben llenegadís i travessant el torrentó que, com no podia ser d’altra manera, duia aigua, Passem uns ponts i escales completament restaurats que fan goig. També veiem engolidors i molins d’aigua fins trobar el camí reial. Aquest tros val a dir que sent privat i com que som massa gent, l’amo ens increpa amb tot la raó . Invadim aquests marges privats, segurament per error

clip_image004

clip_image006

Una vegada superat aquest tràngol agafem el camí reial encara a molts trossos empedrat, però amb una necessària restauració, deixant a ma dreta les impressionants cases de Son Fortuny (també necessiten reformes). Just al costat del camí trobem un coll de tords amb un caçador en faena. Li demanem disculpes per passar al davant i escampar-li, momentàniament, la cacera, les accepta i seguim pujant.

Trobem una font amb una gran figuera damunt ella, tot amb una verdesca preciosa. Més endavant hi ha la Font de Dalt, el darrer lloc on podem agafar aigua ja que no hi ha més fonts fins el final de l’excursió.

clip_image008

clip_image010

Aviat a l’enfront ja traiem el puig, be no exactament el puig, sinó tota la mola d’ell; encara som enfora. A ma dreta divisem Estellencs i ens imaginem el port just a baix. Aviat som a l’encreuament on a la tornada agafarem per un altre indret (Boal de ses Serveres) Mes envant som a un altre bifurcació que hi ha les restes de la caseta del guarda, on durant molts d’anys ens serví d’ aixoplugat moltes vegades, malauradament avui només hi ha la base. Si seguíssim el camí dret arribaríem a Puigpunyent per la Font del Pi, però prenem el dretà i com sempre, la pujada. En superar aquests primers metres, a l’enfront, divisem la majestuosa Mola de s’Esclop am la caseta de n’Aragó ben enmig d’ella.

Som al cim i dinem amb un fred que ens fa arrufar i a posar-nos al raser. No podem resistir molt i tot d’una iniciem el descens.

Aviat,(baixant tots els sant ajuden) som a la Boal de ser Serveres (Boal, que ve de boval: lloc on romanen els bous i mengen la palla. Tot i que a les boals s’hi posava tota classe de bestiar, no només els bous) Al costat d’aquestes ruïnes el govern ha construït uns menjadors per la gent que hi vulgui anar a passar el dia i poder fer una torrada. Però com que el cotxe s’ha de deixar enfora i s’ha de caminar, hi ha poca gent. Seguim i veiem el mirador del Pla de ses Serveres, on gaudim d’una vista sobre la mar. Després tornem passar per la finca de Son Fortuny amb unes extraordinàries oliveres mil·lenàries fins que tornem al poble.

Es tracta d’una excussió curta, però degut al desnivell es podria fer un poc pesada per cames poc avesades a caminar, cal dur aigua però si ha plogut les dues fonts que trobem duen un bon cabal per omplir les cantimplores. La categoria és de 3 botes (d’un escalat de 1 a 6 on l’1 és molt fàcil i el 6 dificilíssim) Es pot fer entre 5 i 8 hores depenent del ritme de pujada i aturades.

clip_image012

Consells generals: No feu foc, tanqueu les barreres, gaudiu però cuideu de l’entorn, no sortigueu dels camins i no molesteu el bestiar. Un bon excursionista quan ha passat per un lloc no es nota, no deixa fems, ni llosques, ni cap tipus de brutor.

Bon camí.

Miquel A. Ferrer i Canals “Garrot”