2012-01-14 Pastoritx

Vols veure la crònica d’aquesta activitat?

LN0T5385 como objeto inteligente-1

Crònica

Tres Possessions

Deixàrem els cotxes a Can Penasso i en direcció cap a Palma, tot d’una a mà dreta prenguérem un camí paral·lel  a la carretera que ens dugué fins els aparcaments de l’entrada de Raixa.

Per visitar les cases caldria demanar permís ja que estan en procés de rehabilitació i de moment  no està permès el lliure pas.

Per això deixàrem la possessió per la part de baix seguint el camí direcció nord on començà la pujada. Ben aviat érem a Raixeta, descobrint el penós estat en que es troba. Si no es fa una apedaçament urgent no passarà molt de temps per que els sostres i taulades passin per ull, de fet ja hi ha qualque forat. Fins i tot d’un dels dos enormes lledoners del pati, un gros brancal s’ha esqueixat i penja.

Cal destacar el dintell de la porta de la casa, de pedra viva  i a sobre l’escut d’armes. Són espectaculars.

Sortint de les cases tot d’una agafàrem un tiranyó on vérem l’antic camí empedrat que ens duria a Valldemossa, passant per les cases de Pastoritx, on avui els nous propietaris, com malauradament passa molt sovint, han prohibit el seu pas tot i ser un camí centenari. Caldria que les autoritats s’ho fessin mirar, els autèntics senyors antics no ho consentirien.

Molt abans d’arribar a aquestes cases a mà dreta divisarem unes fites i sortiírem del camí per agafar-ne un altre que, com no podria ser d’altra manera començà a pujar i  en ziga-zaga. Durant tot aquest tros  mirant enrere vérem la possessió de Pastoritx on destaca l’impressionant aqüeducte que duia i dur l’aigua a les cases des d’una font , Seguírem  pujant pel cingle de Sa Milana fins el coll, que estava vallat però férem servir el botador. Aquí ja entràrem a les terres de Muntanya.

Passat aquest pas cap a la dreta, i amb uns 10 minuts de pujada anàrem al puig del Cocó. Ho paga pujar-hi per la bona vista que hi ha, sobretot el cim i les vies d’escalada de Sa Gubia;  més a la dreta divisarem el Penyal d’Honor i més enfora s la silueta del Puig de N’Alí.

Seguint el camí ens desviàrem uns 100 metres per anar a la font de s’Obi , retrocedírem i ben aviat érem a les cases de Muntanya, estan en bones condicions i  són propietat del senyor Gabriel Cañellas, expresident  del Govern balear. La finca està aferrada a la d’Alqueria d’Avall que és propietat de la seva esposa. Cal dir que totes dues finques estan amb un estat que fa goig mirar-les.

Deixàrem les cases i continuàrem per la pista i en ser en un gran enrevolt, just abans d’arribar a dues petites cabanes (dins una una d’elles hi ha un carro), prenguérem el camí de l’esquerra, (tota la banda dreta hi ha semi-precipici) al fons vérem unes fites, les deixàrem i tot d’una a mà esquerra trobàrem el pas de sa Fesa   Si seguíssim aquesta pista al cap d’uns minuts a mà dreta agafaríem el desviament per sa Gubia i el mirador de Leandre Ximelis i més avall passaríem per les cases de s’Alqueria d’Avall

Superant el pas iniciarem la baixada al bosc de Biniforani i més tard sortírem a la carretera i ens situàrem un poc més amunt de Can Penasso.

Miquel A. Ferrer i Canals “Garrot”